Algojáték 2. gyakorlat megoldókulcs

Javaslat

A megoldásokat ne nézd meg rögtön, előbb szánj egy kis időt az önálló gondolkodásra és az ötletelésre! A problémamegoldás képessége olyan mint egy izom: mindenkiben fejleszthető. Ezek a feladatok pontosan ebben segítenek. Ha teljesen elakadnál, ott a hint.

1. feladat

Adott egy $n \in \mathbb{N}_+$ szám. A soron következő játékos kiválasztja $n$ egy osztóját oly módon, hogy a választott szám egyik osztója sem szerepelt korábban. Az veszít, aki az 1-et mondja. Bizonyítsuk be, hogy $n>1$ esetében a kezdőjátékosnak van nyerő stratégiája.

Hint

Stratégialopás.

Megoldás

A játék nyilván nem végződhet döntetlennel. Indirekt tegyük fel, hogy a második játékosnak van nyerő stratégiája. Ekkor a második játékos úgy is tud nyerni, ha a kezdőjátékos először az $n$-et mondaná. De akkor a kezdőjátékos tehet úgy, mintha a másik kezdte volna a játékot az $n$ szám kiválasztásával, és a második játékos nyerő stratégiáját követve innen folytatja a játékot. Ekkor a kezdőjátékos nyerne, ami ellentmondás.

2. feladat

Mutassunk olyan $n$-et, amire az 1. feladatban leírt osztójáték izomorf lesz egy $a \times b$-s mérgezett csoki játékkal, ahol $2 \leq a,b$.

Hint

$n$ prímtényezős felbontása számít.

Megoldás

Tegyük fel, hogy $n = p^{\,a-1} q^{\,b-1}$, ahol $p$ és $q$ különböző prímszámok. Ekkor $n$ osztói éppen a $p^i q^j$ alakú számok, ahol $0 \leq i < a$ és $0 \leq j < b$. Ezeket megfeleltethetjük egy $a \times b$-s mérgezett csoki kockáinak: a $p^i q^j$ osztót az $(i,j)$ indexű kockához rendeljük. Ha kimondjuk a $p^i q^j$ osztót, az pontosan az $(i,j)$ cella "kiválasztásának" felel meg. Ezzel egyúttal kizárjuk az összes olyan osztót (illetve csokikockát), amelyben mindkét kitevő legalább ekkora, azaz a csokitábla azon jobb felső téglalapját, aminek a bal alsó sarka az $(i, j)$ cella.

3. feladat

Bizonyítsuk be, hogy a $J_1$ és $J_2$ éles kombinatorikus játékok pontosan akkor ekvivalensek, ha tetszőleges $H$ éles kombinatorikus játék esetén $J_1 + H$ és $J_2 + H$ azonos típusúak.

Hint

Többféleképpen is igazolható. Egy lehetséges bizonyításhoz a következő állítások használata elegendő:

A két irány amit be kell látni:

Megoldás

Ha $J_1$ és $J_2$ ekvivalensek, akkor bármely $H$-ra $J_1 + H$ és $J_2 + H$ azonos típusúak:

Ha tetszőleges $H$ választásra $J_1 + H$ és $J_2 + H$ azonos típusúak, akkor $J_1$ és $J_2$ ekvivalensek:

Megjegyzés: a második irány bizonyításánál sokszor merül fel kérdésként, hogy miért szabad nekem egy konkrét $H$-t kiválasztani. Azért, mert itt most a feltétel azt állítja, hogy minden $H$-ra teljesül valami, nekünk ennél egy sokkal gyengébb feltétel is elég az indokláshoz, ami egy konkrét $H$-t használ csak.

4. feladat

Tegyük fel, hogy van három éles kombinatorikus játékunk: $J_1, J_2, J_3$. Tudjuk, hogy $J_1+J_2$ és $J_2+J_3$ egyaránt $\II$-es típusú. Adott két program, amelyek rendre a $J_1+J_2$, illetve a $J_2+J_3$ játékban valósítják meg a második játékos nyerő stratégiáját interaktív módon: a bemenetükön várják az első játékos következő lépését, ha ezt megkapják, akkor rövid időn belül kiírják a második játékos válaszát. Ezen programok felhasználásával készíts egy hasonló interaktív programot, ami a $J_1+J_3$ játékban tud második játékosként nyerni.

(Ez idén nem volt pöttyös feladat, de túl nehéznek bizonyult, ezért jövőre az lesz.)

5. feladat

Mutassuk meg, hogy az éles kombinatorikus játékok ekvivalenciája valóban egy ekvivalenciareláció, azaz reflexív, szimmetrikus és tranzitív.

Hint

Mit jelentenek az egyes tulajdonságok:

Emlékezzünk az ekvivalencia alternatív definícióira.

Megoldás

Előadáson tanultuk, hogy $J_1$ és $J_2$ játék ekvivalensek pontosan akkor, ha a kezdőcsúcsaik Grundy-számai egyenlőek, az egyenlőség pedig ekvivalenciareláció.

6. feladat

(a) Mutassuk meg, hogy tetszőleges $k \in \mathbb{N}_+$ esetén ha $k$-nimben hozzáveszünk a meglévő kupacokhoz két további, egyforma méretű kupacot, akkor a játék lényegében nem változik, azaz ugyanannak a játékosnak lesz nyerő stratégiája, mint korábban.

(b) Adott $n \in \mathbb{N}_+$ pénzérme egymás mellett egy sorban, mindegyik vagy fejjel, vagy írással felfelé. A soron következő játékos átfordít egy tetszőleges fejet írásra, valamint egy ettől jobbra lévő tetszőleges érmét átfordíthat az ellenkezőjére (ha akar). Az veszít, aki nem tud lépni (vagyis amikor mindegyik érme írással van felfelé). Kinek van nyerő stratégiája?

Hint

Az (a) feladat a Sprague-Grundy tételből következik és a (b) feladat megoldásában szeretne segíteni. A (b) feladatban azt kell észrevenni, hogy a játék egy megfelelő $k$-nimmel ekvivalens.

Megoldás

Az (a) feladatrészben a játék Grundy-száma nem változik meg két azonos méretű kupac hozzávételével.

7. feladat

Adott $n \in \mathbb{N}_+$ pénzérme egymás mellett egy sorban, mindegyik vagy fejjel, vagy írással felfelé. A soron következő játékos választ egy fejet, és azt, illetve az összes tőle jobbra lévő érmét átfordítja az ellenkezőjére. Az veszít, aki nem tud lépni (vagyis amikor mindegyik érme írással van felfelé). Kinek van nyerő stratégiája?

Hint

Játsszunk végig egy ilyen játékot. Nézzük meg, hogy viselkedik a sorban utolsó érme a játék során.

Megoldás

Mivel minden lépésben megváltozik, hogy az utolsó érme melyik oldalával van felfelé, ezért a kezdőjátékosnak pontosan akkor van nyerő stratégiája (sőt, bármit csinál, győzni fog), ha kezdetben az utolsó érme írás.

8. feladat

ZH 2024: Két játékos játszik $n \times n$-es táblán hexet, ahol $n$ tetszőleges pozitív egész szám. A második játékosnak lehetősége van az első lépésében a kezdőjátékos által kiszínezett mezőt a saját színére átszínezni. Melyik játékosnak van nyerő stratégiája?

Hint

A másodiknak lesz nyerő stratégiája.

Megoldás

Hasonlóan az eredeti hex játékhoz, döntetlen ebben a játékban sem lehet. Tehát két eset van:

Tehát a másodiknak van nyerő stratégiája.

9. feladat

(a) Mutassuk meg, hogy egy hexhez hasonló, de ($n \times n$)-es négyzetrácson játszott játékban $n \ge 2$ esetében mindkét játékosnak van nemvesztő stratégiája. (b) Adjuk meg a második játékos egy lehetséges nemvesztő stratégiáját.

(Pöttyös feladat.)

10. feladat

Tekintsük a "fordított hex" játékot, ahol az a játékos veszít, aki megépít egy olyan utat, amivel a hexben nyert volna.

(Pöttyös feladat.)

11. feladat

Pontosan mely $n \in \mathbb{N}_+$ számok esetén lesz 1. feladatban leírt, úgynevezett osztójáték izomorf egy mérgezett csoki játékkal?

(Pöttyös feladat.)