Összefoglalás

A cél egy olyan összefüggő, általános rendszer kidolgozása volt, amely hatékonyan támogatja az egyetemi oktatók munkáját, légyen szó bármilyen tárgyról, ezen belül azonban főként a programozási nyelveket oktató tárgyakra kellett koncentrálnom.

Ehhez elsőként megvizsgáltam az oktatást támogató rendszerek világát, és megállapítottam, hogy az összkép igen sokszínű, az alkalmazástól függően egészen különböző rendszerek léteznek.

Ezután bemutattam az ötletadó és esettanulmányként szolgáló Deklaratív programozás című tárgyat, és kiemeltem azon tulajdonságait, amelyek számunkra az ETS megtervezése szempontjából érdekessé teszik.

Ezt követően rátértem a már létező, de egységes rendszert nem alkotó programok ismertetésére. Elmondtam, hogy hogyan jöttek létre, milyen feladatokat oldanak meg, és mik a korlátaik.

A dolgozat magját az ETS tervének ismertetése adta. Ebben a fejezetben egy átfogó képtől kezdve közelítettem a részletek felé, az elméleti alapokat lefektetve, praktikus megvalósítási tanácsokat is adva. A tervezés során végig szem előtt tartottam azt az elképzelést, hogy a kapott rendszernek tudnia kell támogatni bármilyen programozási nyelv, tágabban bármilyen tárgy oktatását.

A kiírásnak megfelelően a rendszer egy komponensének két részletét meg is valósítottam, így vizsgálva meg a terv életképességét. Az eredményt részletesen bemutattam, szót ejtve a megvalósítás hiányosságairól is.

Végezetül az előző fejezet az első szakaszában röviden értékeltem a szakdolgozat eredményeit, rámutatva egy-két hiányosságára, és felhívtam a figyelmet a továbbfejlesztés lehetőségeire is.

Köszönetnyilvánítás

Köszönet illeti elsődlegesen Szeredi Pétert, a konzulensemet és a tárgy egyik oktatóját a rengeteg hasznos tanácsért és javaslatért, amellyel a szakdolgozatom megírását támogatta. Ugyanezért jár a köszönet Hanák Péternek, a tárgy másik oktatójának és Benkő Tamás doktorandusz hallgatónak is.

Köszönöm Péter Lászlónak, Gefferth Andrásnak és Rozmán Tamásnak a házi feladatokat feldolgozó rendszer első változatainak kidolgozását, amely az alapját jelentette az egész ETS rendszernek.

Köszönöm Berki Lukács Tamásnak és Békés András Györgynek, a 2001-es tavaszi tanév demonstrátorainak a gyakorló rendszer első változatának kidolgozását, ahonnan rengeteg hasznos ötletet leshettem el.

Köszönöm Lukácsy Gergelynek a hasonlóságvizsgáló program elkészítését, amely nélkül nem jutott volna eszembe funkcionális nyelven írt programok hívási gráfjának építésével foglalkozni.

Köszönöm Tarján Péternek, aki szintén 2001-es tavaszi félévben volt a tárgy demonstrátora, hogy a házi feladatokat ellenőrző rendszer működtetését ebben a minőségében nagyrészt átvállalta tőlem, és így több időt fordíthattam a szakdolgozatom megírására.

Hanák Dávid <dhanak@inf.bme.hu>